Bøker for salg

ARK OG NORLI
Bøkene kan også bestilles hos ARK og Norli - både fysisk, innbundet bok (softcover) eller e-bok. (
ISBN-nr
fysisk bok 13x20 cm, softcover for publikasjonen Nysnø
ISBN 978-82-693013-0-4
e-bok
i formatet ePub for publikasjonen Nysnø
ISBN 978-82-693013-1-1

NASJONALBIBLIOTEKET

Utgiveropplysninger er registrert i databasen ISBNFORLAG, søk gjerne opp forlaget:https://www.nb.no/isbnforlag/

UTGIVERS AVLEVERINGSPLIKT
3
eksemplarer trykte publikasjoner sendes Nasjonalbiblioteket, Pliktavlevering, Postboks 615, 8607 Mo i Rana.Tlf: 46 54 58 84. 
1 eksemplar digital publikasjon av høy kvalitet lastes opp til Nasjonalbiblioteket
https://www.nb.no/for-utgivere/pliktavlevering/digital-avlevering

B

STANDARD SALGSBETINGELSER

2. Partene
Selger er [Navn], [Kontaktadresse], [e-post], [tele- fonnummer],
[organisasjonsnummer], og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper
er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som
 kjøper/kjøperen.

5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom
kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren
reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag
som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt
ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på
minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med
etterfølgende faktura.

6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke
leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen
til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra
kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt
mellom partene.

8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til
angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14
dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager.
Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen
til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før
utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort
gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post
eller brev). Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen
løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.Selges et abonnement, eller innebærer avtalen
regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter
første forsendelse er mottatt.Består kjøpet av flere leveranser, vil
angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av
den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at
det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved
manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte
angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse
12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen
mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til
selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av
angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen,
med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal
dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av
angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig
måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten
faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er
forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert
verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale
kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren
fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett
til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller
til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og
reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller
burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg
mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra
mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest
to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å
vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen
har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side,
kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering,
kreve prisavslag,
kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra
selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omleveringKjøperen kan velge mellom å kreve
mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette
seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder
selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen
rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to
avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i
mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan
prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er
uvesentlig.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse
eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta
kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig
 på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no. Europa-Kommisjonens klageportal
kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis
du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis
her: http://ec.europa.eu/odr.

Nysnø

Share information about your brand with your customers. Describe a product, make announcements, or welcome customers to your store.